Első lecke

Hogyan lehet a betöltött autón elkezdeni a szerkesztést?

Ha betöltötök egy autót, legyen ez egy egyszerű, például a Ford V8 coupe változata (csak két ajtó, néhány lemezből áll). Ennek a módja a következő: IMPORT gomb, ott a Mafia/models könyvtár és a "forvco00.4ds" fájl megnyitása. Ha már látjátok a nézetekben a modellt, akkor sikeresen bent van.

Kezdődhet a szerkesztés, például, vegyük le hátul a pótkereket. Ehhez ismerni kell a felső eszközsávban lévő kockákat mutató ikonokat is. Az első balról a "Vertices" ez a pontokat, csúcsokat tesz hozzáférhetővé (legtöbbször kell) , mellette a "Edges" (élek) van, ekkor a vonalakat kapcsolja be, de a pontok is látszanak (ritkán használom), mellette a "Faces" (felületek) van, ez már háromszögenkénti szerkesztésre jó. Itt minden háromszög közepére egy piros pontot tesz, aminél fogva kijelölhetitek majd (ennek a bőrözésnél lesz majd nagy jelentősége), viszont a pontokat most nem húzhatjátok. Jön az utolsó kockát mutató gomb, ez az "Objects" (objektumok) gomb (legfontosabb legtöbbször ez), ekkor ha mozgatjátok a kurzort a modellen, a különböző objektumok megkékülve jelölődnek meg, ami azt jelenti, hogy ami kék az mind összetartozik. Így mutatja a modell felépítését, minden ilyen objektum saját névvel van ellátva, és jobbra lent egy keretben láthatjátok felsorolva őket. Ha ott valamelyik nem kék, azt nem látjátok pillanatnyilag, így nem szerkeszthető, be és kikapcsolhatjátok ott név szerint őket rákattintva (bekékül és megjelenik) ismét rákattintva eltűnik. Szintén itt van a hide all (nem látszik egyik sem) és a show all (mind látszik) de most ezt ne nyomkodjátok még, mert tényleg egy kazlat kaptok és nehéz lesz újra rendet teremteni közöttük. A vezérlő funkciókat az un. dummy-k elhelyezkedése és irányítottsága befolyásolja, s ezek is megjelennek fehér kockaként s ezekből egy rakás van, mindent befednek, ezért most még jó lesz úgy ahogy van!

Nos tegyük fel a pótkereket a tetőre ! Ehhez az oldalnézet kell használni az "Objects" gombbal majd úgy hogy előtte beállítjuk a mozgatás típusát is. Ehhez a jobb felső menüpontok kellenek, abból is a "Modify.." nevűt nyissátok ki és a "Rotate" (forgatás) gombot nyomjátok be. Iránynak ekkor a H és a V is legyen benyomva ! Most mutasson a kurzor a pótkerékre valahol bele, hogy kék legyen (mindegy melyik sarka, vagy közepe, csak kék legyen és csak az) és kezdjétek felfelé tolni. Persze ha túl közel látszik az autó oldala, akkor az ablakon belül bármelyik üres területre mutatva egérgombbal távolítsátok el annyira, hogy kényelmesen belátható legyen, a tetje felett legyen hely a repkedő keréknek is. Nos most addig forgassátok a pótkereket, amíg vízszintes nem lesz, nem baj, hogy a fülke elejére sik majd. Ha vízszintes, akkor most kapcsoljátok a "Rotate" helyett a "Move" gombot és most elsőként csak a H gomb legyen benyomva. Igy most rámutatva a kerékre húzzátok a fülke középpontja fölé, majd kapcsoljátok ki a H-t és a V legyen a benyomott és most emeljétek fel a kellő mértékben a pótkereket. Persze ugyanezt a H és V egyszerre való alkalmazásával is el lehet érni, de ekkor kimehet a szimmetria tengelyből D irányba is mait nem mindig lehet elsőre észrevenni. Egyesével viszont precízen lehet iránytani bármit.

Most meg akarjuk emelni, mondjuk a kocsi orrát, akkor a "vertices" gombot állítsátok be az "Objects" helyett és mutassatok úgy az autóra, hogy a kaszni kék legyen és egy egérkattintás kell a bal gombbal és minden pontja piros lesz. Ekkor kell a kijelölés eszköztárat alkalmazni, ez jobbra fent található egy szaggatott négyzet és egy kör van egymás mellett. (rectangle/circular easy selector..)

Most jobb a négyzet alakú kijelölő mód, ekkor egy vagy több piros pontot ki tudtok jelölni körbekerítéssel és az egérgomb elengedésével, ekkor piros lesz a kijelölt terület (háromszögek pirosodnak meg, nem pontok, ezekre hat majd a művelet) és nagy dzsungelként zöld vonalkák mutatnak majd mindenfelé. Ezek a vektorok irányát mutatják (minden pontnak van ilyen "iránya", vektora), ezek majd később nagyon fontosak lesznek, most ne törődjetek velük. Kijelölhettek egy pontot, de csoportot is bármely nézet ablakában és azután azok együtt fognak mozogni. Most csak a V irány használatával megemelhetjük az orrcsúcsot persze ízlésesen. Csak azt mutatom ezzel, hogy bárhol bármelyik pontot ki tudjátok jelölni és mozgatni...

Ha kész van, akkor most egy fontos tennivalónk van, hogy a játékban a pótkerék ne egész máshol jelenjen meg (na itt van az a helyzet, amikor a Zmodeler mást mutat, mint a játék), ehhez a helyét rögzítenetek kell. Ehhez kell az "Object" mód és kell a "Display..." gomb (jobbra fent), s ezen belül a "Local axis..." és ezen belül a "Reset" gomb benyomása. Ezután kékítsétek be a pótkereket, majd kattintsatok egyet az egér bal gombjával. Ekkor az objektum irányát mutató térbeli vonalkereszt (kék, piros, zöld irányok szerint) eltűnnek, mert leragadnak a központi origóba. Nagyon fontos minden objektum esetében, kivéve ami mozog, például az ajtóknál és a dummy-knál nem kell! De minden alkatrésznél igen, mert a Zmodelerben nem, de a Mafiában ez egész más pozíciót fog eredményezni. Ha kész, akkorbiztonsági okokból azonnal vissza érdemes kapcsolni a move módba! Nehogy véletlenül például lenullázd az ajtóidat, mert akkor meg fogsz lepődni a játékban, nem lesz nyitható rendesen. Bármit elrontotok, a CTRL+Z gombbal elég sok lépésig visszavonható!

Most már jöhet az exportálás a 4ds formátumban a models könyvtárban, s a játékban behívható a Carcyclopediában a Bolt Ace Coupe a Blue alapszínnel, vagy még jobb, ha Freeride-ban nézitek meg. Ugye előtte már elmentettétek a napi munkátokat a floppyra mutatva z3d formátumban is? Ha legközelebb megnyitva esetleg fehér lesz a módosított modell, nem kell megijedni, legközelebb megnézzük azt is.

 
Neutral