Bevezető

TANÁCSOK A ZMODELER HASZNÁLATÁHOZ

NEUTRAL, (2004)



Zmodeler-be a Mafia 4ds fájljaink betöltése/mentése

Ha a program felső ikonsávját megnézitek, ott van néhány ikon a H,V,D betűkig, a funkciójuk a következő:

  • Az első ikon az ÚJ MODELL készítéséhez üres felületet ad (fehér lapocska) a teljesen új autóhoz, ha nem akarsz átszerkeszteni valami már meglevőt
  • A sárga dosszié a MEGNYITÁS - de ezúttal csak a Zmodeler által elmentett formátumnak (amit majd mentéskor felkínál a legördülő listáján ez a "valami.z3d" lesz). A játék autóinak betöltéséhez viszont nem ez kell! Ezt a munkaközbeni állapot mentésére használd csak, hogy folytatni tudd, mert a Zmodeler sajnos a játékba már berakott modelt nem nyitja meg többször! A zmodeler saját formátuma a "valami.z3d" fájl, amit piros ikon mutat a neve előtt. (Rendszerint, de nem lényeg, csak a kiterjesztése.) Később életmentő lesz, hogy ugyanilyen formátumban ment automatikusan a zmodeler (autosave), mert elszállás esetén abból az utolsó backup pillanatában meglévő állapotot restaurálhatjátok ezt betöltve! Helye a Program Files/Zmodeler könyvtárban van.
  • A következő a MENTÉS (floppy ikon), itt tudod az előbbi saját z3d formátumba a napi munkádat elmenteni. Ezt szokták forrásfájl-nak is nevezni (sourcefile), mert ha ezt elküldöd másvalakinek aki ezt Zmodeler-ben meg fogja nyitni, akkor be fog nála töltődni. Ezért van az, hogy ilyen fájlokat soha nem kaptok, ha letöltötök valamilyen mod-ot vagy modellt, mert ezt féltékenyen őrzik a szerzők!
  • Jön az IMPORT gomb a kék nyíllal, ez a legfontosabb, mert a játékok saját formátumait itt lehet betölteni, már ha az engedélyezett. A Mafiában ez "4ds" kiterjesztésű fájlokat jelent, amit a Mafia/models könyvtárban találtok. Miért mondtam, hogy ha lehet, mert sajnos nem lehet észnélkül mindent betölteni, mert nem tudja megnyitni a zmodeler. Ezeket vagy nem ismeri fel, vagy csatoltan tartalmaznak egyéb utasítás kódokat (figuráknál a csontrendszerre, animálásra stb. vonatkozót), vagy már egyszer te vagy valaki a Zmodeler-ből mentette , akkor is megtagadja! Na ezt a "valami.4ds" fájlokat kapjátok a modokkal, autókkal, mert így nem másolhatjátok vagy saját néven nem tudjátok kiadni. Ezek persze futnak majd, ha valaki bemásolja a models könyvtárba, de megnyitni nem fogja a zmodeler, ezért a napi munkát ne ebben a formában tároljátok, mert nem tudjátok majd folytatni. Csak megnézésre használjátok a Mafiában "élesben", úgy hogy mellette a rendes z3d-be is mentetek előtte, mivel ha valami nem jó a Mafiának, akkor lefagyhat a gép és minden oda!
  • A következő az EXPORT gomb a piros nyíllal, nos ez a másik legfontosabb, mert ezzel menthetjük a játékba a modellünket. Itt attól függően, hogy milyen játékba szeretnél menteni, a legördülő listából választhatsz majd. a Mafia a már említett "4ds" formátumot használ, de mutat "3ds"-kiterjesztést is a maps könyvtár, de ez a 3dsMax formátuma, ha ebbe tennéd, akkor nem fogja a játék futtatni, de beleimportálhatod a művedet ebben a formátumban a 3dsMax valamelyik példányába !

Mik ezek a H ; V ; D betűk a gombokon:

Ezeket kapcsolgatva a húzgálás, mozgatás, nagyítás, torzítás stb műveleténél lesz szükségetek, mert ezekkel szabályozható az irány, amerre a művelet végrehajtódik.

Például oldalra kellene húzni egy objektumot a szembenézeti ablakban (ez a "Front" a bal felső ablak), ekkor nem lenne jó, ha hátra indulna meg és távolodna tőled, ezért csak a H (horizontális vagyis x tengely iránya) gombot használva lehet oldalra húzni. Ha felfelé húznál valamit, akkor a V (vertikális vagyis y tengely) iránya kell csak. Ha hátra vagy előre kell húzni valamit, akkor csak a mélységi D (ez a mélység vektora a Z tulajdonképpen) gombot kell használnotok.

Alapból a H és a V van benyomva, ez ezért jó, mert szabadon állítgatható egy test szemre, nem fog mögé csúszni semminek, és ha nagyjából a helyére tettétek, akkor a csatlakozó pontokra ráközelítve már a H és V gombokkal tökéletes fedésbe illeszthető lesz. Fontos, hogy a három oldlalnézetes ablakban mindegyikben mást jelent ez az irányba húzásnál, ahogy a modellen látod. Például egy kerék felrakása a tengelyre a Front nézetnél H-val a kocsi oldala felé fogja húzni, az oldalnézetesben jobbra fennt (Left/Right) a kocsi orra vagy fara felé fogja húzni a felső/alsó nézetben balra alul (Top/Bottom) megint a kocsi oldala felé vagy tőle elfelé. A D gombot használva már trükközni is lehet, de ezt jó sok begyakorlás után tegyétek, mert nem mindig fogja azt csinálni, amit gondoltok, annak ellenére, hogy neki lesz igaza.

A mellette lévő gombbal választhattok, hogy mit láttok szívesebben a gombokon H V D-t vagy X Y Z-t, mindegy ugyanúgy működik. Jó tudni, hogy a 3D-s térbeli nézet ablakára ezek nem hatnak, ott mindig mindenfelé forgathatod az autót egér balgombbal megfogva. Ráadásul a shift-et nyomva csúsztathatod oldalra, ctrl és jobb egérgombbal oldalra fordíthatjátok a tengelye a középpont lesz. Az egér görgője közelít és távolít. Fontos, hogy ebben az ablakban sajnos nem lehet szerkeszteni! Csak a gyors ellenőrzés a célja, így nem kell exportálni és rohangálni állandóan a játékba, hogy milyen lett. (De néha azért nézzétek meg, mert csalóka a látvány, nem pontosan ilyen lesz a Mafiában!)

 
Neutral